Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

4 Συγκεντρώσεις Αγέλης

Δαίδαλος και Ίκαρος
Κάθε χρόνο στις 8 Νοεμβρίου η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη των Αγίων Ταξιαρχών, προστατών της Αεροπορίας. Έτσι, κατά το τριήμερο εκείνο που περιλαμβάνει την ημέρα αυτή, τα αεροδρόμια ανοίγουν τις πύλες τους στους επισκέπτες για να δουν από κοντά τα αεροπλάνα, τα ελικόπτερα, τα ανεμόπτερα, τις εγκαταστάσεις, ακόμη κι επιδείξεις από διάφορα αεραθλήματα (παραπέντε, αιωροπτερισμός κλπ.). Είναι λοιπόν μια καλή ευκαιρία για τα Λυκόπουλά μας να συνδυάσουμε την επίσκεψη αυτή με ένα Μηνιαίο Θέμα που να τα φέρει πιο κοντά στο αντικείμενο της Ειδικότητας Αεροπροσκόπων—ιδίως αν το Σύστημά μας την έχει—,αλλά και πιο κοντά στην Ελληνική Μυθολογία μέσω του μύθου του Δαιδάλου και του Ικάρου.
Παρακάτω δίνουμε ενδεικτικά τους στόχους, τη δομή και τις ιδέες που περιλαμβάνει το Μηνιαίο Θέμα, καθώς και ενδεικτικά προγράμματα για τις δράσεις. Αρκετά στοιχεία προγράμματος δεν είναι συμπληρωμένα, καθώς ο στόχος μας ήταν να δώσουμε μια ιδέα και όχι ένα έτοιμο πακέτο προς υλοποίηση. άλλωστε η “ειδικότητα” του γράφοντα δεν είναι ο Κλάδος Λυκοπούλων… Βέβαια η καλύτερη λύση είναι αυτή που ταιριάζει στη δική σας Αγέλη, έτσι μένει σ’ εσάς η προσαρμογή στις ανάγκες σας. Φυσικά, δε χρειάζεται να σας θυμίσουμε πως περιμένουμε κάθε παρατήρηση, ιδέα για τροποποίηση, υπόδειξη ή σχόλιο στην ταχυδρομική ή/και στην ηλεκτρονική διεύθυνση του “Πλοηγού”.
ΤΙΤΛΟΣ: Δαίδαλος και Ίκαρος
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Τέσσερις εβδομάδες (τέσσερις δράσεις)
ΣΤΟΧΟΙ:
  1. Επαφή με το αντικείμενο της Ειδικότητας Αεροπροσκόπων
  2. Προσέγγιση στην Ελληνική Μυθολογία
ΔΟΜΗ:
  1. Δράση Κλειστού Χώρου (ως 90’)
  2. Δράση Περιβάλλοντος-Πόλης (4-5 ώρες συνολικά)
  3. Ειδική Συγκέντρωση Ερασιτεχνικών Ασχολιών (ως 120’)
  4. Δράση Υπαίθριας Ζωής
ΙΔΕΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ:
  1. Ερασιτεχνικές Ασχολίες:
    • Αερομοντελιστή (ολοκληρωμένη) / Τομέας Τεχνικών Δεξιοτήτων
    • Μετεωρολόγου / Τομέας Υπαίθριας Ζωής
    • Φίλου του Ουρανού / Τομέας Υπαίθριας Ζωής
  1. Στοιχεία Ειδικότητας Α/Π:
    • Αναγνώριση βασικών μερών του αεροσκάφους
    • Βασικές κατηγορίες νεφών
    • Βασικοί χώροι και εγκαταστάσεις αεροδρομίου
    • Προσανατολισμός-Ανάγνωση χάρτη Ελλάδας και εύρεση σημείων πάνω σ’ αυτόν
    • Κατασκευή και πτήση χάρτινων αερομοντέλων
    • Εξοικείωση στη χρήση κοπιδιού-Κατασκευή και πτήση απλού ανεμοπτέρου
    • Ο μύθος του Ικάρου
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Δράση #1 (κλειστού χώρου)
Τίτλος: ?
Διάρκεια: 70 λεπτά

ΧΡΟΝΟΣ
ΚΙΝΗΣΗ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΥΛΙΚΑ
Τυπικά ΈναρξηςΠροσευχή-Έπαρση Σημαίας/ ΣήματοςΣημαία/ Σήμα
15΄
Ζωηρά Παιχνίδια
1.        Αθηναίοι και Κρήτες
2.        Προπόνηση για το Λαβύρινθο
    1. ?
ΤραγούδιΣαν το Ξένοιαστο ΠουλίΠίνακας
15΄
Παρουσίαση ΘέματοςΑποκρυπτογράφηση μηνύματος/ σχηματισμός εικόνας/ Παρουσίαση τύπων νεφών και πρακτικών τρόπων πρόγνωσης καιρού (Ε.Α. Μετεωρολόγου)Παζλ με το μήνυμα, εικόνες με τους τύπους νεφώσεων
15΄
Παιχνίδια Εμπέδωσης/ Κριτήρια Αξιολόγησης/ Ήσυχα παιχνίδια?Εικόνες με τους τύπους νεφώσεων
ΤραγούδιΜαζί ΞεκινήσαμεΠίνακας
5λεπτο ΑκέλαΙστορία
Τυπικά ΛήξηςΥποστολή Σήματος/ Σημαίας-ΠροσευχήΣήμα/ Σημαία

ΜΥΘΟΣ: Ο Δαίδαλος συναντά τα Λυκόπουλα και διηγείται πώς και γιατί οι Αθηναίοι έστελναν κάθε χρόνο δέκα νέους και δέκα νέες ως θυσία στο Μινώταυρο (Aθηναίοι και Κρήτες). Στη συνέχεια δείχνει στα Λυκόπουλα το σχέδιο του Λαβύρινθου που εκείνος κατασκεύασε και μαθαίνει στα Λυκόπουλα πώς να κινούνται μέσα σ’ αυτόν (Προπόνηση για το Λαβύρινθο). Ύστερα ο Δαίδαλος φεύγει και στέλνει με το γιο του, τον Ίκαρο, ένα μήνυμα στα Λυκόπουλα (κώδικας) που εξηγεί ότι ο Μίνωας θέλει να τιμωρήσει το Δαίδαλο και ότι ο Δαίδαλος θέλει να φύγει από την Κρήτη όσο πιο γρήγορα γίνεται. Επειδή όμως στα λιμάνια υπάρχουν άνθρωποι του Μίνωα και ψάχνουν για το δαίδαλο, ο μόνος τρόπος για να διαφύγει μαζί με το γιο του είναι… πετώντας. Έτσι, ο Ίκαρος μαζί με τα Λυκόπουλα βρίσκουν πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να διαφύγει πετώντας μαζί με το γιο του (Ε.Α. Μετεωρολόγου).
Παιχνίδια:
Αθηναίοι και Κρήτες: Το γνωστό παιχνίδι “Κροταλίες-Κροκόδειλοι” με κατάλληλη προσαρμογή στο μύθο της δράσης.
Προπόνηση για το Λαβύρινθο: Η Αγέλη κατ’ Εξάδες. Τα Λυκόπουλα φέρνουν τα χέρια σε έκταση. Ένα από τα Λυκόπουλα παίρνει το ρόλο του Μινώταυρου και ένα άλλο Λυκόπουλο παίρνει το ρόλο του Αθηναίου. Με το σύνθημα ο Μινώταυρος κυνηγά τον Αθηναίο. Με κατάλληλο σύνθημα τα Λυκόπουλα κλίνουν προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά (όλα μαζί), έχοντας πάντα τα χέρια σε έκταση. Έτσι, οι διάδρομοι του Λαβύρινθου αλλάζουν διεύθυνση. Ο Μινώταυρος και ο Αθηναίος επιτρέπεται να τρέχουν μόνο μέσα στους διαδρόμους. Αν ο Μινώταυρος πιάσει τον Αθηναίο, γίνεται αυτός Αθηναίος και τη θέση του Μινώταυρου παίρνει άλλο Λυκόπουλο. Αν ο Αθηναίος πιάσει το Μινώταυρο, γίνεται αυτός Μινώταυρος και τη θέση του Αθηναίου παίρνει άλλο Λυκόπουλο.
Δράση #2 (Περιβάλλοντος-Πόλης)
Τίτλος: Ελεύθερα Φτερά (!)
Διάρκεια: 2½ ώρες max. (χωρίς τις μετακινήσεις)

ΧΡΟΝΟΣ
ΚΙΝΗΣΗ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΥΛΙΚΑ
10΄
Τυπικά Έναρξης/ Ανακοινώσεις-ΟδηγίεςΠροσευχή-Έπαρση Σημαίας/ ΣήματοςΣημαία/ Σήμα
Αναχώρηση για το αεροδρόμιοΤραγούδια και διάφορα παιχνίδια και κουίζ*Έντυπα με κουίζ*
35-40'
Ξενάγηση στους χώρους του αεροδρομίουΓνωριμία με τους βασικούς χώρους του αεροδρομίου και με τους τύπους αεροσκαφών
30'
Παιχνίδια Εμπέδωσης/ Κριτήρια Αξιολόγησης/ Ήσυχα ΠαιχνίδιαΑναγνώριση Α/Φ από φιγούρες και φωτογραφίες/ "Επιτραπέζιο" Παιχνίδι αεροδρομίου/ Δίνοντας ιδέες στο ΔαίδαλοΦιγούρες και φωτογραφίες Α/Φ, παιχνίδι αεροδρομίου (πίνακας, πιόνια, ζάρι), γραφική ύλη
10'
Ιστορία
Επιστροφή στη φωλιά
5'
Τυπικά ΛήξηςΥποστολή Σήματος/ Σημαίας-ΠροσευχήΣήμα/ Σημαία

*: αν η μετάβαση και επιστροφή γίνει με πούλμαν
ΜΥΘΟΣ: Ο Ίκαρος στέλνει ένα μήνυμα στα Λυκόπουλα που λέει ότι ο Δαίδαλος δυσκολεύεται στη σχεδίαση και κατασκευή των πτερύγων. Γι’ αυτό ζητά από τα Λυκόπουλα να βοηθήσουν τον πατέρα του με τις ιδέες τους. Εδώ ο Ακέλα μεταφέρει στον πραγματικό κόσμο τα Λυκόπουλα και, μέσα από τις δραστηριότητες της επίσκεψης στο αεροδρόμιο, κατευθύνει τα Λυκόπουλα στο να δώσουν τις ιδέες τους στο Δαίδαλο (ονοματολογία και αναγνώριση Α/Φ-Δίνοντας ιδέες στο Δαίδαλο).
Παιχνίδι αεροδρομίου: Φτιάχνουμε σε χαρτόνι το σχέδιο ενός αεροδρομίου (διάδρομοι, εγκαταστάσεις κλπ.—μπορούμε να βρούμε μια κάτοψη ενός αεροδρομίου για να βοηθηθούμε) καθώς και μια λίστα από ερωτήσεις σχετικά με τα αεροπλάνα και το ίδιο το αεροδρόμιο (π.χ., Από πού παίρνουν εντολές τα αεροπλάνα για να απογειωθούν ή να προσγειωθούν ή να μετακινηθούν μέσα στο αεροδρόμιο;). Το παιχνίδι παίζεται κατ’ Εξάδες με ένα πιόνι-αεροπλάνο για κάθε Εξάδα και ένα ζάρι. Για κάθε σωστή απάντηση η Εξάδα προχωρά το αεροπλάνο της κατά ένα “βήμα” προς το διάδρομο απογείωσης. Τα “βήματα” αυτά μπορούν να είναι π.χ. ως εξής: Χώρος στάθμευσης-τροχόδρομος-διασταύρωση Α-διασταύρωση Β-…-διάδρομος. Αν η Εξάδα φέρει έξι με το ζάρι, τότε παίρνει άδεια απογείωσης και απογειώνεται. Για να προσγειωθεί πρέπει να φέρει άσσο, οπότε και παίρνει άδεια προσγείωσης. Το ρόλο του πύργου ελέγχου έχουν οι Γερόλυκοι.
Δράση #3 (Ειδική Συγκέντρωση Ερασιτεχνικών Ασχολιών)
Τίτλος: Στο Εργαστήρι του Δαιδάλου
Διάρκεια: 120 λεπτά

ΧΡΟΝΟΣ
ΚΙΝΗΣΗ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΥΛΙΚΑ
Τυπικά ΈναρξηςΠροσευχή-Έπαρση Σημαίας/ ΣήματοςΣημαία/ Σήμα
10΄
Ζωηρά Παιχνίδια
  Μαθαίνοντας να Πετώ Ι
  ?
  ??
ΤραγούδιΥψιπέται Αετοί
30΄
Παρουσίαση Ερασιτεχνικής Ασχολίας
  Κιμ εργαλείων και υλικών αερομοντελισμού
  Ονοματολογία σχεδίου
Κοπίδια, καρφίτσες, κόλλα Atlacoll, πινακίδες εργασίας, ξύλο balsa, σχέδια μοντέλων και σχέδιο σε μεγέθυνση, έτοιμο πρωτότυπο του μοντέλου
10΄
Ενδιάμεσα Παιχνίδια/Τραγούδια?
20΄
Συνέχεια ενασχόλησης
10΄
Έκθεση κατασκευών ή ανασκόπησηΔοκιμή αερομοντέλων Πλαστελίνη (βάρος για ζύγισμα των μοντέλων), εργαλεία και υλικά αερομοντελισμού
5λεπτο ΑκέλαΙστορία
Τυπικά ΛήξηςΥποστολή Σήματος/ Σημαίας-ΠροσευχήΣήμα/ Σημαία
10'
Τακτοποίηση χώρου

ΜΥΘΟΣ: Ο Δαίδαλος κατέληξε σε ένα σχέδιο με μια εναλλακτική λύση και ζητά από τα Λυκόπουλα να του φτιάξουν πολλά (ένα το καθένα) μοντέλα του σχεδίου του από ελαφρό ξύλο. Γι’ αυτό πρέπει πρώτα να νιώσουν τα Λυκόπουλα πώς περίπου είναι να πετάς (Μαθαίνοντας να πετώ Ι) και στη συνέχεια να εξοικειωθούν με τα εργαλεία κατασκευής του μοντέλου (παιχνίδι Κιμ εργαλείων/υλικών-σκυταλοδρομία με κόψιμο μπάλσα, κόλλημα, γυαλοχαρτάρισμα) καθώς και με το ίδιο το σχέδιο (σχέδιο σε μεγέθυνση-βρες τι είναι τι). Στη συνέχεια γίνεται η κατασκευή και δοκιμή του μοντέλου.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Απαραίτητα στοιχεία για την επιτυχή έκβαση της δράσης είναι:
  • Η ύπαρξη και ενεργός συμμετοχή κάποιου Ειδικού Συνεργάτη που να γνωρίζει από αερομοντελισμό (Βαθμοφόρος Α/Π ή με Σχολές της Ειδικότητας Α/Π, φίλος μας ή γονέας, παλιός (Αερο)Πρόσκοπος…)
  • Η ύπαρξη καλά εξοπλισμένου φαρμακείου σε περίπτωση ατυχήματος (κόψιμο κλπ.)
  • Ο καλός φωτισμός και αερισμός της αίθουσας όπου θα γίνει η δράση και η ύπαρξη πάγκων εργασίας, ώστε τα Λυκόπουλα να δουλεύουν άνετα
  • Η προετοιμασία των κομματιών του αερομοντέλου ώστε να μην πάρει πολύ χρόνο στα Λυκόπουλα να κόψουν τα κομμάτια. Καλό είναι να έχουμε κόψει από πριν το ξύλο balsa σε κομμάτια που να “βγάζουν” το μοντέλο.
Τα ενδιάμεσα παιχνίδια και τραγούδια καλό είναι να είναι λίγο κινητικά, ώστε να ξεκουράσουν τα Λυκόπουλα από την κατασκευή του μοντέλου.
Δράση #4 (Υπαίθριας Ζωής)
Τίτλος: Ανοίγουμε φτερά!
Διάρκεια: 6 περίπου ώρες προγράμματος

ΧΡΟΝΟΣ
ΚΙΝΗΣΗ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΥΛΙΚΑ
Συγκέντρωση-Αναχώρηση για τον τόπο εκδρομής
ʼφιξη-Τακτοποίηση-Πρόγευμα
Τυπικά ΈναρξηςΣημαία/ Σήμα
20΄
Ζωηρά Παιχνίδια-Κριτήρια Αξιολόγησης
120΄
Δραστηριότητα 1Ε.Α. Φίλου του Ουρανού(αναφέρονται στην επεξήγηση)
60΄
Γεύμα-Πλύσιμο σκευών
60΄
Ανάπαυση
35-40΄
Δραστηριότητα 2Κατασκευή χάρτινων αερομοντέλων και δοκιμή τους(αναφέρονται στην επεξήγηση)
30΄
Προετοιμασία για αναχώρηση-Έλεγχος χώρου
Τυπικά Λήξης-ΑναχώρησηΣήμα/ Σημαία
ʼφιξη στη φωλιά-Προσευχή

ΜΥΘΟΣ: Ο Δαίδαλος, αφού μελέτησε τα μοντέλα που του έφτιαξαν τα Λυκόπουλα, ζητά τη βοήθειά μας για την κατασκευή των πτερύγων γι’ αυτόν και για τον Ίκαρο. Γι’ αυτό και θέλει να τον βοηθήσουμε, μαζί με τον Ίκαρο, ώστε να μαζέψει φτερά και να τα κολλήσει με κερί μεταξύ τους, σύμφωνα με το σχέδιο που εκπόνησε (Δραστηριότητα 1). Στη συνέχεια τα Λυκόπουλα κατασκευάζουν χάρτινα αεροπλανάκια (σαΐτες) και μ’ αυτά θα στείλουν μηνύματα στο Δαίδαλο και στον Ίκαρο, οι οποίοι ήδη ταξιδεύουν στους αιθέρες (Δραστηριότητα 2). Στο τέλος ο Ακέλα διηγείται την ιστορία του Δαιδάλου και του Ικάρου.
Δραστηριότητα 1: Ερασιτεχνική Ασχολία του Φίλου του Ουρανού
Παιχνίδι γνώσεων με σταθμούς. Στην πορεία τους από σταθμό σε σταθμό τα Λυκόπουλα βρίσκουν διάφορα φτερά (από χαρτόνι ή και φυσικά) και τα μαζεύουν για να τα δώσουν στο τέλος στο Δαίδαλο.
Σταθμός #1: Αναγνώριση βασικών τύπων νεφών από εικόνες
Σταθμός #2: Αναγνώριση είδη πουλιών από εικόνες και αναφορά στις συνήθειές τους
Σταθμός #3: Παρουσίαση αστερισμών-Παζλ με αστερισμούς
Σταθμός #4: Η μόλυνση της ατμόσφαιρας: Σταυρόλεξο
Δραστηριότητα 2: Κατασκευή χάρτινων αερομοντέλων
Κάθε Λυκόπουλο κατασκευάζει ένα χάρτινο αεροπλανάκι (μια σαΐτα) βάσει συγκεκριμένου σχεδίου (τέτοια μπορείτε να βρείτε π.χ. σε σχετικά βιβλία με χειροτεχνίες). Εξηγείται βήμα προς βήμα η κατασκευή του μοντέλου και κατά τις δοκιμές εξηγείται η επίδραση των διαφόρων πτερυγίων στην πτητική συμπεριφορά του μοντέλου. Πάνω στη σαΐτα κάθε Λυκόπουλο γράφει ένα μήνυμα προς το Δαίδαλο και τον Ίκαρο, το οποίο φυσικά θα τους βρει… από αέρος. Στο τέλος της δραστηριότητας και πριν από τα Τυπικά Λήξης ο Ακέλα διηγείται στα Λυκόπουλα το μύθο του Δαιδάλου και του Ικάρου, κλείνοντας έτσι το Μηνιαίο Θέμα.


Βιβλιογραφία:
Κεσανίδης Στέλιος, Τα Λυκόπουλα και η επαφή τους με την Ειδικότητα-299η Σχολή Βασικής Εκπαίδευσης Βαθμοφόρων Λυκοπούλων, εκπαιδευτικές σημειώσεις, ʼλιμος Αττικής, 1994
Κωφού Α., Κρήτη-Όλα τα Μουσεία και οι Αρχαιολογικοί χώροι, Εκδοτική Αθηνών Α.Ε., Αθήνα, 1990, σελ. 29-33
Σιδερίδης Μιχάλης, Δράσεις Υπαίθρου στην Αγέλη Λυκοπούλων-299η Σχολή Βασικής Εκπαίδευσης Βαθμοφόρων Λυκοπούλων, εκπαιδευτικές σημειώσεις, ʼλιμος Αττικής, 1994
Σιδερίδης Μιχάλης, Ερασιτεχνικές Ασχολίες Λυκοπούλων-299η Σχολή Βασικής Εκπαίδευσης Βαθμοφόρων Λυκοπούλων, εκπαιδευτικές σημειώσεις, ʼλιμος Αττικής, 1994
Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, Ερασιτεχνικές Ασχολίες Λυκοπούλων, Αθήνα, 1993, σελ. 38-39, 46, 80
Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, Γενική Εφορεία-Εφορεία Α/Π, Κατανομή Αεροπροσκοπικών θεμάτων στους τρεις Κλάδους-14η Ειδική Σχολή Προπαίδευσης Αεροπροσκόπων Ε.Π. Αττικής, εκπαιδευτικές σημειώσεις, Αθήνα, 1992

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου