Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

Δράσεις Ομάδας

ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ

ΥΠΑΡΧΕΙ πολύ μεγάλη αφθονία δράσεων για ομάδες Προσκόπων και για τις Κοινότητες των Ανιχνευτών. Παρακάτω θα υπάρξει μια εμπεριστατωμένη ανάλυση δηλ. τόπος, χρόνος, αριθμός προσώπων, εξοπλισμός κ.α., των δράσεων. Σε εξάρτηση με τις συνθήκες εργασίας και τις δυνατότητες του τμήματος μας μπορούμε να τις διαμορφώσουμε ώστε να πετύχουν. Θα είναι σκόπιμο και εποικοδομητικό η προσπάθεια συνεργασίας τουλάχιστον σε επίπεδο Τοπικής Εφορείας. Προσθέτοντας σ' όλα αυτά την προσκοπική πολυμέρεια, την καλή διάθεση και την όρεξη μας ας προσπαθήσουμε!
1. Δράσεις πού αποσκοπούν στην φυσική άσκηση του σώματος.
α. Βόλεϊ: 2 ή περισσότερες ομάδες, φιλέ, μπάλα, κατάλληλος χώρος
β. Τρίαθλο: ο «συναγωνισμός» μπαίνει σε προσωπικό επίπεδο. Διαμορφώνονται χώροι για τρία αγωνίσματα:
(1) άλμα σε μήκος
(2) δρόμο 60 μέτρων
(3) σφαιροβολία.
γ. Ασκήσεις: όπως αναρρίχηση σε χοντρό σχοινί, πέρασμα από βαρέλια ή ελαστικά, διελκυστίνδα, πέρασμα πάνω από χαντάκι, ανέβασμα σε κεκλιμένο επίπεδο.
δ. Προσανατολισμός: πυξίδα, χαρτί μολύβι, θα πρέπει να δοθούν αφού απομακρυνθούν οι πρόσκοποι σε κάποια απόσταση σε άγνωστο μέρος, αν είναι δυνατόν.
ε. Ελεύθερος προσανατολισμός: τα παιδιά πού θα πάρουν μέρος καλό είναι να έχουν πείρα στη χρήση του χάρτη και της πυξίδας. Το αντικείμενο είναι η εξάσκηση στον Προσανατολισμό με ή χωρίς πυξίδα.

2. Θαλάσσιες δράσεις - εκδηλώσεις.
α. Έκθεση - επίδειξη και διαγωνισμοί. Περιλαμβάνει την ζωντανή έκθεση από εικόνες, αντικείμενα, προβολές ταινιών, PROJECTORS κ.λ.π. Μετά την παρουσίαση, τα παιδιά γράφουν και παρουσιάζουν συνοπτικά τις εντυπώσεις τους. Τα παραπάνω μπορούν ν' αναφέρονται σε θαλασσοπορίες, ναυτοπροσκοπική τεχνική και τακτική, υλικά ναυσιπλοΐας, προφύλαξη και διατήρηση του νερού μακριά από την μόλυνση, ασφαλές προετοιμασίες για ναυσιπλοΐα, ψάρεμα - τεχνική κ.λ.π.
β. Ψάρεμα: αν δεν υπάρχει η δυνατότητα εκτός από την θάλασσα, σε ποτάμι ή λίμνες τουλάχιστον να γίνει κατατόπιση εργαλείων, υλικών, τεχνικής κ.ά.
γ. Ναυσιπλοΐα: προφανώς χρειάζονται τα κατάλληλα σκάφη, ιδιαίτερα εκπαιδευμένο προσωπικό. Οπωσδήποτε όσοι παίρνουν μέρος να ξέρουν κολύμπι. Προσοχή θα πρέπει να αποδοθεί στα μέτρα ασφαλείας. Η έννοια ναυσιπλοΐα σκόπιμο θα ήταν να καλύπτει κάθε είδους πλωτό μέσο, αν βέβαια υπάρχει δυνατότητα.
δ. Εργασίες - κατασκευές με σχοινί: εκπαίδευση για κόμπους, συνδέσεις, κατασκευάσματα από σχοινί, σπάγκο σύρμα κ.α. Ύπαρξη πίνακα και κατατοπιστικών στοιχείων για τη χρήση των παραπάνω υλικών.
ε. Κωπηλασία και κανό: επίδειξη χρήσεως, δηλ. χειρισμοί και τακτική. Καλό κολύμπι και αν υπάρχει σωσίβιο θα
ταν πολύ καλλίτερα.
στ. Κολύμπι και διάσωση πνιγμένου: εδώ γίνεται μία επίδειξη διασώσεως ενός πνιγμένου σε ποτάμι ή θάλασσα και στη συνέχεια στην ξηρά τεχνητή αναπνοή στον παθόντα. Αναγκαία προσόντα ή δυνατότητα κολυμβήσεως απαιτήσεων.
ζ. Κατασκευή γέφυρας πάνω από νερό: χρειάζονται έντονες δυνατότητες σκαπανικής, κατάλληλα επανδρωμένο επιτελείο και προσοχή στις κινήσεις.

3. Προσκοπικές δραστηριότητες.
α. Υπάρχει ή δυνατότητα δημιουργίας σταθμών με την παρακάτω μορφή
(1) τρόποι κατασκευής πυρράς - άναμμα φωτιάς
(2) τεμαχισμός ενός κορμού και χρησιμοποίηση των κομματιών του
(3) οδηγίες κατασκευής ενός βραδινού καταφυγίου με κορμούς και αδιάβροχο. Μπορεί να συνδυασθεί και με την δημιουργία μιας κατασκήνωσης σύντομης
(4) πέρασμα πάνω από ρυάκι ή μικρό ποτάμι με γέφυρα
(5) κατασκευή πύργου - παρατηρητηρίου.
(6) κάθε ενωμοτία θα παρουσιάσει μια κατασκευή - επινόηση. Χρειάζεται Ιδιαίτερη προσοχή στα υλικά, δηλ. ξυλεία, σχοινιά κ.λ.π. Κατάλληλα ρούχα και παπούτσια.
β. 'Ενημέρωση και συμμετοχή των παιδιών στα προβλήματα των αναπήρων παιδιών. Είναι κάτι το ιδιαίτερα δύσκολο μα πάρα πολύ σημαντικό.
Απαιτείται συνεργασία με επιστήμονες και έμπειρους ανθρώπους για να αποδώσει. 'Επίσης χρειάζονται τα αναγκαία εποπτικά μέσα.
Δυνατότητες υλοποιήσεως:
Χωρίζονται τα παιδιά σε ζευγάρια ή ανάλογα μεγαλύτερες ομάδες και επισκέπτονται σταθμούς όπως οι παρακάτω:
(1) για παιδιά τυφλά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια μπάλα ειδική με κουδουνάκια ή ένα ειδικό μπαστούνι,
(2) για ανάπηρα παιδιά, το γνωστό καροτσάκι και ειδικές μεθόδους βελτιώσεως της καταστάσεως τους,
(3) για βαρήκοα ή τελείως κουφά παιδιά ειδικές συσκευές ακοής. 'Επίσης μπροσούρες, πόστερ, πίνακες και άλλα πού να δίνουν τη δυνατότητα πού έχει το καθυστερημένο, το παιδί πού υστερεί να εξοικειωθεί και ως ένα βαθμό να απορροφηθεί από το φυσιολογικά κοινωνικό σύνολο.
(γ) Φύση και Προστασία Περιβάλλοντος
Μπορεί να δοθεί και ένα σύνθημα όπως το γνωστό από την Παγκόσμια Διάσκεψη του Ο.Η.Ε. στην Στοκχόλμη το 1973, δηλ.
«ONLY ONE EARTH» «Μόνο μία γη».
Υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας πολλών σταθμών, όπως οι παρακάτω:
(1) κατασκευή ενός ανεμόμυλου από καστανιές ή κέδρους, φύλλα από παλιά αντίσκηνα και μια σιδερένια βάση
(2) τρόπος εκμεταλλεύσεως της ηλιακής ενέργειας. Οδηγίες μπορούμε να πάρουμε από το Τεχνικό 'Επιμελητήριο ή άλλους οργανισμούς. Το σημαντικότερο είναι ή δυνατότητα χρήσεως μεγεθυντικών φακών για την συγκέντρωση των ηλιακών ακτινών. Μπορούμε να παρασκευάσουμε ένα γεύμα (μαγειρευμένο) ή να καθαρίσουμε νερό.
(3) κάνοντας ορισμένα απλά πειράματα θα μπορέσουν τα παιδιά να διαπιστώσουν την έννοια διάβρωση από εξωγενείς παράγοντες πρώτα σε βάρος του σώματος μας και έπειτα σε ωφέλιμα φυσικά στοιχεία νερό, αλάτι κ.λ.π.
(4) μικρά γεωλογικά πειράματα. Μπορούμε να δώσουμε στον σταθμό την επωνυμία «οι πέτρες μπορούν να μιλήσουν» για μεγαλύτερη προσέλκυση και ενδιαφέρον. Η έρευνα γίνεται παρατηρώντας με το μικροσκόπιο δείγματα ορυκτών, πέτρες κ.ά. υλικά.
(5) «από το σιτάρι στο ψωμί». 'Εδώ θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να σπείρουν, να θερίσουν, να αλωνίζουν, να αλέσουν, να ψήσουν... να φάνε το ψωμί που θα φτιάξουν. Αποσκοπεί στην κατανόηση του σημαντικότερου μέσου της διατροφής μας.
Έχοντας προετοιμάσει μικρές μινιατούρες θα δώσουμε την δυνατότητα στα παιδιά να μάθουν πώς γίνονται οι διάφορες κατασκευές.
(6) Εξερεύνηση και εμβάθυνση της Ελληνικής Φύσεως. Αυτό μπορεί να γίνει σ' ένα κατάλληλα επιλεγμένο μέρος με στοιχεία που θα εμπεδώνουν τις μικρές πιθανώς γνώσεις μας για τα ζώα και τα φυτά κυρίως ιών δασών της πατρίδας μας. Μπορούμε να βοηθήσουμε με λευκώματα ή συλλογές στοιχεία των οποίων μπορούμε να ζητήσουμε συνεργαζόμενοι με ειδικούς πάνω στο θέμα. Πάντως πρέπει να υπάρχει μία πλήρης σειρά ζώων, φυτών δένδρων και ορυκτών σε εικόνες.
(7) Ο κίνδυνος καταστροφής της Φύσεως και ίδια ή Προστασία του Νερού. Η κατάσταση είναι γνωστή σε όλους. Σκόπιμο είναι να ερευνηθεί η δυνατότητα καθαρισμού του νερού χημικώς και πρακτικώς. Επίσης με στοιχεία, εικόνες, φιλμ, πόστερ να δειχθεί η μόλυνση και η διάβρωση του εδάφους οι διάφοροι παράγοντες όπως τα λύματα, οι θόρυβοι - κρότοι, κραδασμοί κ.α.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου